In de haven wordt niet meer dan 1% van de containers gecontroleerd op drugs

Open brief aan Bart De Wever, burgemeester van Antwerpen door Karin Van Hoffelen, ACOD-afgevaardigde Douane Antwerpen

Nu uw War on Drugs schromelijk mislukt is en slechts enkele kleine garnalen werden gevat, moet de verantwoordelijkheid en de schuld vanzelfsprekend bij iedereen, behalve uw partij, worden gelegd.
In één interview slaagt u er in bevolkingsgroepen, bepaalde politici, havenarbeiders, justitie, bedrijfswereld, douaniers… te belasteren en te beschuldigen zonder één enkel bewijs.

U zou moeten weten dat – indien u toch over bewijzen beschikt – u daarmee naar justitie moet stappen en klacht indienen, anders bent u medeplichtig.

Natuurlijk gaat het u daar niet om: u probeert nogmaals de aandacht af te leiden van uw falend beleid, niet enkel op vlak van drugbestrijding, maar ook op armoedebestrijding, mobiliteitsproblematiek, huisvesting enz. Het is een beproefde tactiek van uw partij en te zien aan de media-aandacht, een meer dan geslaagde tactiek.

Sinds 32 jaar ben ik douanier en vakbondsafgevaardigde in Antwerpen en u weet het misschien niet maar mijn grote baas, is een partijgenoot van u, net zoals die andere partijgenoot verantwoordelijk is voor Binnenlandse zaken. Ik leg het u even uit…  Sinds jaar en dag kampt de FOD Financiën met een chronisch personeelstekort, waarbij ik me nu even focus op de Administratie der Douane en Accijnzen, omdat dit mijn werkterrein is. Tot nu toe is dit nog steeds een administratie van de FOD Financiën al droomt uw partij wellicht eerder van een Schützpolizei of Homeland Security.

Om de haven te bewaken door patrouilles 7/7 en 24/24 zijn er binnenkort welgeteld nog 22 mensen… u leest het goed : 22 mensen om een drieploegenstelsel op te vullen, 7 op 7, feestdagen inclusief, met een minimumbezetting van 2 man per shift, minder dan de helft die voorzien is in het personeelsplan. Het personeelstekort situeert zich in alle diensten bij Financiën, wat nog verergerd wordt door met gebrekkige software, scanapparatuur die het regelmatig laat afweten, amper opleiding, uniformen waar nieuwe collega’s twee jaar moeten op wachten… de lijst is eindeloos.

Amper 0,5% van de containers in de Antwerpse haven kan én mag gecontroleerd worden : “faciliteren van de goederenstroom” weet u wel. Uw partijgenoot en minister van Binnenlandse zaken zou er eindelijk voor zorgen dat de ambtenaren die patrouilleren en controles langs de openbare weg uitvoeren, toegang zouden krijgen tot de ANG-databanken. Zo zouden ze onmiddellijk kunnen checken of een bepaald voertuig én de inzittenden al dan niet geseind staan. Ook dat is nog steeds niet in orde, onze collega’s vliegen dus blind. Bovendien moeten alle controlerende collega’s – of het nu in lucht- dan wel zeehaven is – zich onderwerpen aan de controle van een privé-bewakingsdienst. Een Alfapass kan niet ter beschikking worden gesteld, vanwege te duur. Dat een bedrijf moet weten wie er op zijn terrein aanwezig is, bv. Ingeval van een ramp, is begrijpelijk. Dat onze collega’s hun naam en voornaam moeten doorgeven aan een privé bewakingsdienst, is de omgekeerde wereld, want wie kan met zekerheid zeggen dat deze gegevens niet worden doorverkocht ?
Dus, u bent met glans geslaagd in uw oorspronkelijk opzet om iedereen en alles tegen elkaar op te zetten. Wat het zoeken naar oplossingen en mensen verbinden betreft – toch wel een hoofdvereiste voor een burgemeester – bent u grandioos gebuisd.

Karin Van Hoffelen, ACOD-afgevaardigde Douane Antwerpen

Eén reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.