Mobiliteit In en voor Antwerpen is geen lachertje!…

De on-line enquête over De Lijn in en rond Antwerpen loopt vlot. We zitten op amper een week aan een totaal van meer dan 200 ingevulde formulieren. Hierbij een link naar de enquête https://goo.gl/forms/T3cIw1PQ1G3qXze73 Online gaan we tot 400 en dan verdubbelen dat aantal met de papieren enquête. Ik publiceer hier een bloemlezing van alle opmerkingen die mensen hebben toegevoegd aan de enquête. Je kan het met eigen ogen vaststellen: je bent niet de enige die klachten heeft over de dienstverlening van De Lijn…

  1. Wel te weinig openbaar vervoer aan industrie zones. Of niet op de geschikte uren. (Vroege,late).
  2. De antwoorden zijn sterk afhankelijk van de lijn, de verschillen zijn zeer groot. Vb: tram is redelijk goed, bus vaak slecht. Stations is bovengronds redelijk en ondergronds abominabel…
  3. Waarom geen nachtvervoer?!!!
  4. Ik heb De Lijn als voornaamste vervoersmiddel jaren geleden vaarwel gezegd en merk dat dit een juiste keuze is. Met fiets raak ik net zo snel of sneller waar ik moet zijn. Zelf te voet versla ik het OV.
  5. de communicatie op de bussen en trams zelf laat veel te wensen over. Het is meestal niet mogelijk om te weten waar je halte is. Zelfs als er tv-schermen op de bussen hangen, werken ze niet. Dat is soms jaren het geval. In het buitenland zie je dat in het westen nergens.
  6. Ik kom onregelmatig in Antwerpen met de trein en verplaats me daar met het OV als dat lukt. Vergeleken met Brussel is het om te huilen in Antwerpen.
  7. Ons openbaar vervoer is in erbarmelijke staat, je moet al naar een derde wereldland reizen om openbaar vervoer te vinden dat nog slechter en smeriger is.
  8. Op de lijn kan je als werkende mens niet vertrouwen als je niet altijd te laat wil komen. En voor aansluitingen zoals Hob – Erasmus, of Brasschaat-kapellen noord ben je uren onderweg!
  9. Bussen en trams ook snachts bv om het half uur, minstens tot 02.00en vanaf 05.00. En dit zeker op vrijdag, zaterdag en zondag.
  10. Uitbreiding van het openbaar vervoer zou perfect met trolleybussen kunnen. Is elektrisch maar kan overal rijden. Je moet de straten enkel voorzien van een elektrisch bovennet en geen tramsporen leggen. Snel en efficiënt en minder milieubelastend dan bussen.
  11. Ik gebruikte vroeger elke werkdag de bus, maar sinds de frequentie en sneldiensten verminderden, ben ik overgestapt op auto+fiets…
  12. Duidelijke en tijdige meldingen als het parcours van tram/bus ter gelegenheid van een evenement in de stad tijdelijk wordt veranderd
  13. Ik gebruik het dagelijks en dienstverlening trekt op niets!!!
  14. Raampjes gaan niet open als aincontinentie niet werkt
  15. Meerdere trams en treinen zijn niet uitgerust met airco, onmenselijk in deze hitte Fiks verdomme jullie wifi. Schaf geen haltes af die verdomme iedereen gebruikt. Een boete krijgen omdat je je buzzypas wel bij hebt maar niet scant is verdomme een van de meest achterlijke dingen die ik ooit heb gehoord.
  16. Ik moet helaas regelmatig trams laten passeren omdat ze te vol zijn om er nog bij op te geraken. Ik heb een abonnement en overweeg dit niet meer te verlengen door de slechte dienstverlening.
  17. Niet werkende infoborden en onbemande ondergrondse metrostations zijn doorn in het oog. Ook onduidelijke wegwijzers bijvoorbeeldn metro Astrid Aansluitingen zijn nihil. Tram en bus rijden voor je neus door. Bv aan zuid en Stenenbrug. bussen moeten proper zyn er zyn er vieze by
  18. Proficiat met dit initiatief. Wat meer uitleg bij bepaalde vragen is wenselijk. Positief en hoop een resultaat te krijgen op mijn email adres hieronder. Dank op voorhand.
  19. De Lijn wordt kapot bespaard. Ik neem alleen tram of bus als ik niet anders kan omdat het te duur geworden is.
  20. Het is spijtig mensen met een rolator krijgen zelfs geen plaats om te zitten. De kinderwagens staan allemaal bijeen en is niet makkelijk om daar tussen te geraken. Als men vraagt mag ik hier gaan zitten spreken ze een andere taal. Er zouden meer plaatsen moeten voorzien zijn vind ik.
  21. Grote onvoldoende voor communicatie
  22. Ik ben al 30 jaar overtuigd gebruiker van openbaar vervoer. Ik heb op al die jaren 4 keer controle gehad (2009, 2011 (2x) en 2017. De boetes waren belachelijk in verhouding tot wat ik tot nog toe betaald heb, dus voel ik mij best onnozel als ik braaf met mijn abonnement sta te zwaaien,. Geloof me vrij: praktisch NIEMAND betaalt in Antwerpen. Het interesseert de chauffeurs overigens geen moer. Ze telefoneren continu en letten niet op de situatie in de bus. Onbegrijpelijk dat er geen airco is in bus noch tram…. Als er meer controle zou zijn zouden er meer tickets gekocht worden en zou dat geld goed besteed kunnen worden. Een Lijnrechte oplossing lijkt me dat, niet ??? 🚊🚊🚊
  23. Graag betere informatie betreffende stakingen. Nmbs stuurt een week of langer op voorhand een mail wanneer er gestaakt wordt. Uiteraard is dat geen gedetailleerde info, maar ik kan dan mijn afspraken wel zo regelen dat ik de trein neem. Bij de lijn hoor ik weken op voorhand een flard in het nieuws over een stakingsaanvraag en vervolgens vind ik nadien nergens duidelijke info tot de dag op voorhand via het nieuws. Heel vervelend. Verder vind ik dat klanten die onbeschoft zijn tegen de chauffeur (harder) mogen aangepakt worden. U moet het grootste respect eisen voor uw chauffeurs.
  24. Tram 3 rijdt zeer onregelmatig, er wordt frequent afgeweken van de uurregeling, er vallen geregeld geplande ritten gewoon weg, bij evenementen zijn de trams overvol. De metrostations zijn schandelijk onverzorgd; als een roltrap stuk is duurt het dagen voor het gerepareerd wordt. De elektronische infoborden met ritinformatie werken niet of niet correct. En in de meeste metrostations zijn de perrons niet bereikbaar voor mindervaliden of mensen met kinderwagens … beschamend …
  25. Snelheidsovertredingen , vrouwonvriendelijke chauffeurs , aggressieve buschauffeurs , slechte staat van tram 7 ( binnen regen ), mensen en kinderen weigeren aan haltes Bussen en trams staan steeds tussen de wagens in de file of worden gehinderd door foutgeparkeerde wagens op hoeken (draaien) of sporen.
  26. Er wordt niet gecommuniceerd met reizigers als de tram of bus lang stilstaat in het verkeer (gebeurt regelmatig). Er moet contact zijn tussen chauffeur en dispatch, zodat die reizigers kan informeren om uit te stappen en een andere verbinding te zoeken of een stuk te voet te gaan als ze een trein moeten halen of ergens op tijd moeten zijn. We sturen mensen naar de maan dus dat moet wel lukken denk ik.
  27. De netheid van bussen en trams zou ook kunnen verbeteren. En de idee om ze te privatiseren snel in de kast gestoken worden!
  28. vroeger was veel beter en bereikbaarder met de tram voor naar de stad te gaan en dan de nachtbussen die afgeschaft zijn miserie miserie
  29. Bijna nergens banken bij de haltes, geen afdak, geen communicatie door chauffeurs als er iets mis gaat, veel te veel staking zonder correcte comm., vaak vuile bussen, bussen vallen er gewoon tussen uit, dan wacht je soms 40 min…, op en afstap bussen en oude trams zeer hoog,
  30. Door overdadig veel werken zijn te veel lijnen verkort, omgelegd of afgeschaft
  31. Bus 31 terug invoeren! Digitale informatiesystemen elke dag en uur laten werken! Werkende airco op de tram en bus met deze t° is meer dan wenselijk. Klantvriendelijkheid kan beter, denk dat hier vooral op beleidsmatig niveau iets nodig is zodat chauffeurs redelijke uren en loon krijgen.
  32. Het openbaar vervoer in Antwerpen is ondermaats.
  33. Ik gebruik dus zeer weinig de tram/bus en mijn negatieve beoordeling komt voort uit die enkele keren dat het weer echt niet fiets vriendelijk was en waarvan 3 op de 4 keer, de tram niet is komen opdagen en er ook geen info op het elektronisch bord kwam (en dan sta je daar te wachten op Godot). Gelukkig heb ik glijdende uren op ’t werk. Aanbod uitbreiden, afgeschafte lijnen terug invoeren
  34. Mammoettrams zien er goed uit, maar misschien zijn kleinere trams die frequenter rijden interessanter
  35. Het onmiddellijk ontslag van de directeur-generaal De Heer Kesteloot, die uit zijn nek kletst om dit beleid dat naar afstoting en privatisering leidt te rechtvaardigen. Alle gevestigde partijen hebben hier boter op het hoofd.
  36. 1) heb al een paar keer meegemaakt dat de bus waarop ik sta te wachten gewoon niet komt opdagen… 2) met de werken in antwerpen waren er haltes afgeschaft… maar er werd niet verwittigd dat die waren afgeschaft (en vooral als je hun route planner gebruikt) 3)ik geraak niet op mijn werk met de lijn (haven) 4) er werd mij ooit toegang geweigerd omdat ik een briefje van 50 euro had en niks kleiners en ik moest toen van die buschauffeur geld gaan wisselen… natuurlijk bleef hij niet wachten…
  37. De laatste jaren is er veel veranderd aan de routes van de trams, en niet in de positieve zin. Ik geraak nu veel moeilijker op mijn bestemming en ik woon dan nog midden in de stad! De frequentie en stiptheid van onze trams en bussen is niet goed genoeg om te gaan voor een visie van veel overstappen.
  38. Vooral de prijs en onbereikbaarheid van mijn woonplaats met openbaar vervoer, ondanks deurne-zuid, maken dat ik weinig gebruik maak. Fiets is sneller, auto als ik zaken mee moet nemen.
  39. Door de slechte frequentie en vooral gebrek aan stiptheid neem ik steeds minder de tram. Na vakantie valt de vuilheid van de metrostations mee op. Dat er geen uuregeling meer is aan de haltes is echt wel een dieptepunt.
  40. Vroeger gebruikte ik dagelijks de bus maar nu is dat voor mij onmogelijk omdat ik niet met de rollator op de bus geraak.De chauffeur stopt niet met de middendeur tegen de stoeprand. De studenten zijn zeer snel en vooraleer ik van de stoep tot aan de bus geraak en dan nog mijn rollator moet proberen op te hijsen op de bus en daarna mezelf rijdt de chauffeur al bijna door.Dus voor mij is rijden met de bus onmogelijk.Ik had een abonnement en heb het dit laatste jaar nooit kunnen gebruiken en zal het dus niet vernieuwen om nog eens 52 of 53 euro te verliezen *
  41. Door de werken is er wel verstoring van de dienstverlening waardoor bepaalde stadsdelen nog slechts weinig bereikbaar zijn via het openbaar vervoer. de netheid op de bussen is soms vreselijk
  42. Nachtritten invoeren!
  43. Tram/busticket heel duur voor pendelplaars. Parkeren in centrum is goedkoper dan met drie tram heen en terug nemen. Ontmoedigt het gebruik van openbaar vervoer ook.
  44. Ik vind het zeer jammer dat iedereen romdom mij liever in de auto in de file staat omdat de trams en bussen te vol zitten, vuil zijn en niet frequent genoeg rijden
  45. De stille doch constante prijsstijgingen lopen uit de hand
  46. Ik wil toch duidelijk nog eens meegeven dat ik een voorstander ben van openbaar vervoer, maar dat het de laatste 3 jaar opvallend minder gebruiksvriendelijk is geworden. Te lang wachten, volle bussen, niet op tijd…
  47. Graag de prijzen van de abonementen wat lager niet iedereen kan dit betalen. Het is veel geld op jaarbasis

(…)

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.