Pak het probleem van fijn stof bij de wortel: minder containers op vrachtwagens en meer op de trein !

Het volume goederen dat de Antwerpse haven verwerkt verdubbelde op 20 jaar, tot 214 miljoen ton. Antwerpen is de tweede grootste haven in Europa. In 2017 woog het containervolume 117 miljoen ton wat goed is voor ± 3 miljoen containers en 53% (ofte ± 1,5 miljoen containers) daarvan komt terecht op de Antwerpse wegeninfrastructuur…

Volgens goed ingelichte bronnen ligt de spoorinfrastructuur op de rechteroever er verlaten bij. Het treinverkeer ligt omzeggens stil. Nochtans betekent treinvervoer per tonnenmaat 3,5 keer minder CO2-uitstoot, 63 keer minder zwaveluitstoot (SO2), 16.000 keer minder lood en bovenal een pak minder energieverbruik.

Willen we minder fijn stof inademen én een pak minder fileleed, dan wordt het tijd dat er meer containers op de trein terecht komen en minder op de baan!

Mits investeringen in multimodale terminals kan de vervoerstijd omzeggens dezelfde blijven en kunnen kleinere volumes gegroepeerd worden om ze daarna naar andere hubs in Europa te vervoeren.

Het stadsbestuur heeft hierin een rol te spelen, samen met Port of Antwerp en de Vlaamse regering. Ook daarover moet “the Battle of Antwerp’ gaan.

#OpnieuwVooruit versus stilstand…

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.